USA Dag 12 en 13, 18 en 19 juli | San Francisco

19 juli 2017 - San Francisco, California, Verenigde Staten

18 juli:
Vroeg op want we willen twee lange dagen in San Francisco zijn. We kunnen eerder weg dan verwacht; er is een stroomstoring op het park. Er is geen wifi en er kan in de winkel niet worden afgerekend. Gelukkig hebben we gisteravond de tank nog volgegooid.

Als we het park uit zijn krijgen we na een uurtje rijden Mariposa in beeld. Van veraf zien we veel rook; lijkt op een bosbrand. Het is niet ver vandaag, dus rond 1 uur rijden we de tolbrug Bay Bridge op. Een kilometers lange dubbel-laagse brug die een prachtige view geeft op de skyline. Het hotel is snel gevonden, maar parkeren gaat dus niet. Het hotel ligt in Powell Street, te vergelijken met de Leidsestraat inclusief tramverkeer. Om de hoek is een garage, waar we het allerlaatste plekje kunnen bemachtigen.

Spullen gauw naar de kamer gebracht plannen maken. De boys gaan semi op de bonnefooi de stad in. Wij gaan bij de congierge eerst info inwinnen. Heel behulpzaam worden we gewezen op de 24-hour Hop-on-hop-off bus. Daarmee kun je vandaag nog veel van de stad zien en morgen bepalen waar je uit wilt stappen. Het is berekoud in San Francisco. De wind komt van de oceaan en het waait hard. Bart heeft daar niet op gerekend. Alleen een truitje helpt niet. We komen bij de Golden Gate Bridge en we zien grote aantallen walvissen spelen en voeden. Als we bij Union Square zijn, stapt Bart samen met Sander uit. Wij gaan door naar Fishermans Wharf om te bepalen hoe lang de bus er over doet. Morgen moeten we daar uitstappen om de boot van elf uur naar Alcatraz te nemen.

Als we daar zijn aangekomen blijkt dat het eindpunt van de reis. Hmmm en nu? We kunnen de cable car nemen, die komt langs het hotel. Maar dat willen nog 200 mensen voor ons en er gaat maar elke 10 minuten een tram. Omdat we het koud hebben, besluiten we te gaan lopen. Moet lukken met een plattegrond in de zak. Wie wel eens iets van San Francisco in films heeft gezien, weet hoe stijl het is. Maar we stappen flink door, zeker na onze hoogtestage in Yosemite. Om half negen zijn we op de kamer. De jongens zijn ook net binnen en pa wordt door zijn schatjes verrast met een mooi Adidas shirt! We zoeken nog een goed burgerrestaurant op. Op de kamer gaat de tv aan en zien we op het nieuws dat de bosbrand in Mariposa gigantisch is geworden. Wat gaat dat dan snel.

19 juli:
Om 8 uur gaat de wekker. Even appen met zussie en facetimen met moeders. Arie herkent ons direct en zit weer op de Ipad mee te fluiten. Zo leuk… Het is vandaag niet heel warm met een wolkenloze lucht. De wind komt nu uit het Oosten en het is prima te doen. Misschien zijn we zelfs te warm aangekleed. De bus naar Pier 39 is er om 10 uur en we lopen naar Pier 33, de opstap naar Alcatraz. Een kwartiertje varen brengt je op een historisch eiland en biedt uitzicht op de baai en de mooie Skyline. Ook hier weer tientallen instructies van die gekke Amerikanen; safety first at all times. Eenmaal in het gebouw krijg je een koptelefoon op en word je geleid door een Nederlandse stem die het hele verhaal vertelt van het ontstaan, het dagelijks leven, de ontsnapping en het sluiten van de gevangenis in 1962 onder invloed van Robert Kennedy. Dat was uiterst leerzame en erg interessante excursie.

We gaan wat eten en drinken bij Players op Fishermans Wharf. We zijn nu al gesloopt en hebben vocht en calorieën nodig. In het restaurant overal tv’s met sportevenementen. Zo leren we dat Morata voor 85 miljoen naar Chelsea gaat en er 222 miljoen geboden wordt op Neymar door PSG. Verder hangen er overal sportitems; gesigneerde baseballs en shirts, waaronder een shirt met nummer 99 van Wayne Gretsky, de beste ijshockeyer ooit. We spotten nog wat zeeleeuwen voordat we de bus terug nemen. Dit deel hebben we dus nog niet gehad. Erg interessant. China Town, Little Italy, Langs het gebouw van de film ‘The Towering Inferno’, het financiële centrum, enz.

Kenmerken van San Francisco: huizen zijn niet te betalen vanwege de huidige GoldRush (hi-tech industry). Als je minder dan $ 104.000 verdient, ben je een armoedzaaier. Het ruikt er vaak smerig. Er zijn heel veel crack-verslaafden en zwervers. Het levert weinig wow-momenten zoals we dat wel in New York hadden. Maar toch zeker ook de moeite en een bezoek waard.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade